Pornind de la problemele întâmpinate de Antreprenorul care efectuează lucrarea de modernizare a liniei de tramvai nr. 5 din București, ne propunem să abordăm un subiect de interes pentru societățile de construcții care realizează lucrări în beneficiul autorităților publice în baza unor contracte tip FIDIC.
Pentru cei mai puțin familiarizați cu terminologia specifică, FIDIC este acronimul utilizat pentru Federația Internațională a Inginerilor Consultanți și reprezintă o organizație internațională de standardizare pentru tehnologia construcțiilor și inginerie de consultanță.
În România, regăsim cu aplicabilitate în prezent condiții contractuale tip FIDIC elaborate prin Anexele HG nr. 1/2018 pentru aprobarea condițiilor generale și specifice pentru anumite categorii de contracte de achiziție aferente obiectivelor de investiții finanțate din fonduri publice, inclusiv fonduri nerambursabile și/sau rambursabile, a căror valoare totală estimată este egală sau mai mare decât pragul valoric prevăzut de Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice.
Acest HG nr. 1/2018 conține atât condiții contractuale pentru contractele ce au ca obiect exclusiv execuția de lucrări publice, cât și condiții pentru contractele ce includ atât lucrări, cât și proiectare – așa cum este cazul Contractului de proiectare și execuție pentru reabilitarea sistemului rutier din zona de nord a Capitalei, astfel precum se arată în materialul de presă citat mai sus.
Cu referire la speța citată, ca regulă, în contractele de tip FIDIC, prin clauza 50.3 din Condițiile Generale se stabilește în sarcina Supervizorului (Inginerului Consultant) obligația de a emite Certificatul de plată în termen de maximum 30 de zile de la data transmiterii Situațiilor de Lucrări de către Antreprenor, iar prin clauza 50.4 se stabilește în sarcina Beneficiarului (Autorității publice) obligația de a achita sumele datorate Antreprenorului în termen de maximum 30 de zile de la primirea Certificatului de Plată emis de Supervizor. Este de precizat faptul că părțile pot deroga de la aceste termene prin condițiile speciale de Contract, caz în care li se vor aplica cu prioritate acele dispoziții derogatorii.
În ipoteza nerespectării termenelor imperative de verificare a situațiilor de lucrări, respectiv de plată a Certificatelor, stabilite prin convenția părților, Antreprenorul are posibilitatea de a uza de dispozițiile clauzei 38.2 din Condițiile Generale de contract, în concret Constructorul fiind îndreptățit să suspende execuția Lucrărilor sau să reducă ritmul de execuție până la data la remedierii situației, păstrându-și în continuare și dreptul penalități pentru întârzierea în efectuarea plăților, precum și dreptul de a rezilia contractul, în ipoteza în care încălcările obligațiilor contractuale de către partea adversă se încadrează în ipotezele prevăzute la clauza 65 din Condițiile Generale de contract.
Remarcăm faptul că aceste remedii de care dispune Antreprenorul dintr-un contract tip FIDIC reprezintă o transpunere în materia specifică a contractelor FIDIC a dispozițiilor generale din Codul Civil privind invocarea excepției de neexecutare a contractului (art. 1556 Cod Civil), principiul reparării integrale a pagubei (art. 1531 Cod Civil) și dreptul la rezoluțiune/reziliere (art. 1549 și urm. Cod Civil).