Reconstituirea cărții de muncă distruse sau pierdute nu mai este obligatorie de la 01 septembrie 2024.
În prealabil, este necesar să stabilim că o carte de muncă reprezintă documentul prin care puteți să faceți dovada vechimii în muncă efectuate până la data de 31 decembrie 2010, perioadă după care, practic, vechile cărți de muncă s-au transformat în actualele contracte de muncă.
Legea nr. 360/2023, cunoscută sub denumirea de Noua Lege a Pensiilor Publice, aduce schimbări semnificative în sistemul de pensii din România odată cu intrarea acesteia în vigoare la data de 01 septembrie 2024.
Printre modificările aduse de noua lege a pensiilor se numără și eliminarea obligației de reconstituire a Cărții de muncă pierdute sau distruse, astfel cum vom explica în cele ce urmează.
1. Vechea reglementare a legii pensiilor care prevedea reconstituirea cărții de muncă a fost abrogată.
“Reconstituirea cărții de muncă” (indiferent că a fost pierdută, distrusă sau furată) reprezenta operațiunea prin care o instanță de judecată, pe baza probelor puse la dispoziție, obținea pe baza unei hotărâri judecătorești o reinventariere a tuturor locurilor unde ați muncit, în așa fel încât să vă ajute să beneficiați de dreptul la pensie sau să vi se recunoască vechimea reală, neluată în considerare de Casa de Pensii.
Conform vechii reglementări, pentru reconstituirea cărții de muncă trebuia să chemați în judecată, în calitate de pârât, fosta unitate angajatoare unde ați desfășurat activitatea, iar în cazul în care fostul angajator nu mai exista, era chemat în judecată deținătorul arhivei care conține evidența contractelor de muncă ale angajatorului, iar în ultimă fază, dacă nici arhiva nu mai exista, era chemată în instanță Casa teritorială de pensii. Practic, instanța de judecată de la domiciliul/sediul pârâtei era singura care putea să dispună reconstituirea cărții de muncă în conformitate cu Codul Muncii.
Această reglementare nu va mai putea fi luată în seamă potrivit prevederilor noii Legi a pensiilor.
2. Noua Lege a pensiilor nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii a intrat în vigoare la 1 septembrie 2024 și a eliminat obligația depunerii în original a carnetului de muncă la Casa de Pensii;
Este important de reținut că, potrivit noilor reglementări în materia pensiilor, persoanele care nu mai dețin carnete de muncă în original ori le-au fost distruse sau le-au pierdut au posibilitatea în continuare de a-și valorifica drepturile de pensie, dacă sunt îndeplinite următoarele condiții:
- în arhiva electronică a Casei de Pensii există informațiile introduse în baza de date, în cadrul activității de preluare din carnetele de muncă, iar aceste informații sunt identice cu cele din carnetele de muncă scanate. (Arhiva electronică cuprinde atât datele preluate din carnetele de muncă, cât și carnetele de muncă scanate);
- solicitantul trebuie să declare pierderea/distrugerea carnetului de muncă printr-un anunț ce se va publica în Monitorul Oficial al României, partea a III-a.
3. Ce pași trebuie urmați pentru obținerea drepturilor de pensie, în lipsa carnetului de muncă în original?
În vederea reconstituirii vechimii în muncă trebuie efectuată următoarea procedură:
- În primul rând, va fi necesar să publicați un anunț în Monitorul Oficial al României cu referire la pierderea cărții de muncă sau distrugerea ori furtul acesteia; acesta este un pas esențial pentru a oficializa pierderea și de publicare a pierderii actelor în Monitorul Oficial;
- După publicarea anunțului în Monitorul Oficial, dovada publicării acestuia trebuie păstrată, întrucât va fi atașată cererii de pensionare pe care o veți înainta către Casa de Pensii în a cărei circumscripție aveți domiciliul, în scopul valorificării vechimii în muncă realizată.