În prealabil, este necesar să stabilim că o carte de muncă reprezintă documentul prin care puteți să faceți dovada vechimii în muncă efectuate până la data de 31 decembrie 2010, perioadă după care, practic, vechile cărți de muncă s-au transformat în actualele contracte de muncă.

Este important de reținut că persoanele care nu mai dețin carnete de muncă ori le-au fost distruse sau le-au pierdut au posibilitatea să-și reconstituie vechimea în muncă realizată de-a lungul timpului.

Ce reprezintă reconstituirea cărții de muncă și cine o dispune?

Reconstituirea cărții de muncă (indiferent că a fost pierdută, distrusă sau furată) reprezintă operațiunea prin care o instanță de judecată, pe baza probelor puse la dispoziție, obține pe baza unei hotărâri judecătorești o reinventariere a tuturor locurilor unde ati muncit în așa fel încât să vă ajute să beneficiați de dreptul la pensie sau să vi se recunoască vechimea reală, neluată în considerare de Casa de Pensii.

Conform legii, instanța de judecată este singura care poate să dispună reconstituirea cărții de muncă în conformitate cu Codul Muncii.

După data abrogării Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de muncă, cu modificările ulterioare, vechimea în muncă stabilită până la data de 31 decembrie 2010 se reconstituie, la cererea persoanei care nu posedă carnet de muncă, de către instanța judecătorească competentă să soluționeze conflictele de muncă, pe baza înscrisurilor sau a altor probe din care să rezulte existența raporturilor de muncă.

Pentru reconstituirea cărții de muncă sau a carnetului de muncă trebuie să chemați în judecată, în calitate de pârât fosta unitate angajatoare unde reclamantul a desfășurat activitatea.

Înalta Curte de Casație și Justiție a hotărât că acțiunea având ca obiect reconstituire vechime în muncă (obligație de a face) este de competența instanţei de la domiciliul/sediul pârâtei (art. 154 alin. 2 din Legea nr. 263/2010, modificat prin art. I, pct. 141 din OUG nr. 103/2017 – celelalte cereri se adresează instanţei în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau sediul pârâtul).

Ce se întâmplă dacă fostul angajator a fost lichidat sau radiat?

Pentru situațiile în care angajatorul nu mai există, Înalta Curte de Casație și Justiție, prin Decizia nr.2/2016 – prin care a soluționat un recurs în interesul legii în cauzele privind reconstituirea vechimii în muncă/constatarea încadrării activităţii desfăşurate în grupele I şi/sau a II-a de muncă – a stabilit că:

  • angajatorul desfiinţat în urma procedurilor de insolvenţă, finalizate cu radierea din registrele specifice, nu poate sta în judecată, neavând capacitate procesuală de folosinţă, iar fostul lichidator, chemat în judecată în nume propriu, nu are calitate procesuală pasivă;
  • dacă există documente primare, persoana interesată, care nu posedă dovezi privind vechimea în muncă sau activitatea desfăşurată în anumite grupe de muncă, are deschisă calea unei acţiuni în realizare (obligaţie de a face) având ca obiect obligarea deţinătorului de arhivă de a elibera adeverinţa constatatoare a vechimii în muncă/încadrării în grupele superioare de muncă.

În această situație va fi chemat în judecată și va avea calitate procesuală pasivă deținătorul de arhivă. Astfel, reconstituirea vechimii în muncă se va face prin chemarea în judecată a arhivei unde se regasesc actele care fac dovada vechimii în muncă.

  • atunci când angajatorul nu mai există din punct de vedere juridic (lichidat, radiat) și nu există documente primare care să dovedească vechimea în muncă, pot fi chemate în judecată casele teritoriale de pensii.

Asta înseamnă că reconstituirea cărții vechimii la casa de pensii se va face în instanță ori de câte ori NU există arhive în acest sens.

Ce pași trebuie urmați pentru reconstituirea vechimii în muncă?

În vederea reconstituirii vechimii în muncă trebuie efectuată următoarea procedură:

  • În primul rând, va fi necesar să publicați în Monitorul Oficial al României pierderea cărții de muncă sau distrugerea ori furtul acesteia;
  • După publicarea anunțului în Monitorul Oficial cu privire la intenția de reconstituire a cărții de muncă, aveți deschisă calea spre instanța de judecată, mai ales atunci când foștii angajatori s-au radiat și nu vă mai pot pune la dispoziție acte pe baza cărora să se facă reconstituirea cărții de muncă.

Pentru cererea de reconstituire a vechimii în muncă nu se datorează taxă judiciară de timbru.

Ulterior, în baza hotărârii judecătorești favorabile definitivă, veți putea depune la Casa de Pensii în a cărei circumscripție aveți domiciliul această soluție, în scopul valorificarii vechimii în muncă realizată în legătură cu dreptul la pensie.